Interview Kees Snijders

Interviewvragen leden, oud-leden en nieuwe leden VICK

Naam: Kees Snijders
Bedrijf: Hearings B.V.
Functie: directeur/eigenaar

Hoe lang ben jij al lid van het VICK?
Ruim 1 jaar, dus ik ben een newbie.

Vertel eens… hoe ben je bij het VICK terechtgekomen?
Het VICK kende ik al van vroeger, een hele tijd geleden. Dat had toen wel een bepaald imago bij mij, waardoor ik dacht dat ik niet bij het VICK paste.

Op een gegeven ogenblik ben ik op zoek gegaan naar verbreding in mijn netwerk. Ik wilde nieuwe mensen leren kennen, met mensen op niveau sparren. Ondernemers onder elkaar hebben dezelfde vraagstukken, dezelfde problemen waar ze tegenaan lopen, waardoor ze fijn met elkaar kunnen sparren. Dat was voor mij een reden om opnieuw naar een passend netwerk te zoeken. Ik keek naar wat er mogelijk was en vanuit die mogelijkheden klopte ik bij het VICK aan. Met bestuurslid Erik Jansen voerde ik een leuk kennismakingsgesprek en aan de hand daarvan besloot ik lid van het VICK te worden.

Kun je ons vertellen waarom jij als ondernemer doet wat je doet?
Het typische is dat ik een compleet andere achtergrond heb. Eigenlijk ben ik van lieverlee in mijn huidige vak gerold. Destijds studeerde ik het organiseren van evenementen. Tijdens mijn studie in Breda had ik een drietal baantjes: ik werkte bij mijn vader, een restaurant en een logistiek bedrijf. Na 3 jaar HBO kwam ik erachter dat ik werken veel leuker vond dan studeren en startte mijn loopbaan in het bedrijf van mijn vader. Hij had destijds een technische groothandel en dat was voor mij de beste leerschool. Daar kwam ik voor het eerst in aanraking met persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM’s). Mijn vader gaf me een auto, een klantengebied en de opdracht om handel binnen te halen. Na 5 jaar maakte ik de keuze om mijn horizon te verbreden en kwam ik terecht bij een groter bedrijf, ook een technische groothandel, maar dan met een specifieke tak PBM’s. Ik was daar accountmanager Veiligheid & Ergonomie. Dit bedrijf had een jaaromzet van ca. 70 miljoen per jaar en voor de 15 vestigingen waren 3 mensen verantwoordelijk voor het PBM-beleid, mijzelf inbegrepen voor de zuidoosthoek van Nederland: Eindhoven, Venlo, Roermond en Nuth. Ik vond dat werk zo leuk, maar tegelijkertijd miste ik iets: ik had natuurlijk ook het voorbeeld van mijn vader als zelfstandig ondernemer. Een groot bedrijf had veel voordelen: behoorlijke inkoopkracht en je komt gemakkelijker aan tafel bij grote partijen. Dat was natuurlijk absoluut een pluspunt. Maar schakelen was een heel ander verhaal en er zaten ontzettend veel ‘heilige huisjes’ in dit bedrijf. Na een aantal jaar voor deze technische groothandel te werken was dit voor mij niet voldoende meer. Ik vond dat ik niet genoeg kon doorschakelen. De interne besluitvorming bleef op alle fronten erg traag en hiërarchisch. Uiteindelijk besloot ik zelfstandig ondernemer in PBM’s te worden, omdat ik dat leuk vond en er affiniteit mee had. In eerste instantie wilde ik dit doen onder de brede vlag van persoonlijke beschermingsmiddelen. Door de jaren heen had ik daarin ook de nodige opleidingen gevolgd. Ik had daarbij 2 keuzes, of alles op het gebied van PBM’s aanbieden, verkopen en leveren, of daarin een weloverwogen keuze maken voor één soort PBM. Dit speelde zich af in 2010, het jaar van de economische crisis: ik had geen inkoopkracht, geen voorraden. Dat maakte het voor mij een stuk lastiger om alles aan te bieden. Een product dat onder PBM’s valt, is gehoorbescherming. Bij gehoorbescherming (wij maken op maat gemaakte oordoppen) lever je een duidelijk aanwijsbare toegevoegde waarde voor een klant. Daar zit een bepaald specialisme in. Dat is niet even een doosje handschoenen bestellen en doorzetten. Nee, je bent echt met mensen bezig (semi-medisch). Als je die dienstverlening op een goede manier invult, heb je een hele trouwe klantenkring. Dit geldt zeker voor ons bedrijf, want veel klanten van het eerste uur zijn nog steeds klant bij ons. Met deze klanten hebben wij een band op gebouwd. Zo lang wij doen wat we doen, is er voor onze klanten niet zoveel reden om over te stappen naar een ander bedrijf voor hun gehoorbescherming. Vanaf 2010 had ik mijn focus op otoplastieken, met de gedachte dat als ik daarvoor klanten had, ik de andere persoonlijke beschermingsmiddelen ook kon aanbieden. Na 1 jaar kwam ik tot de conclusie dat de kosten van de andere PBM’s te hoog waren om daarvan voorraden aan te houden. Vanaf toen ging ik door met otoplastieken.

Wat is het unieke van Hearings B.V.?
De kracht van ons bedrijf is: zeggen wat je doet en daadwerkelijk doen wat je zegt. Daar zit de crux. Ons hoogste doel voor onze klanten is om de met hun gemaakte afspraken altijd na te komen, welke afspraak dat ook is. Dat is de hoofdreden dat klanten bij ons blijven.
Daarnaast hebben we een uitstekend product, dat gehoorschade voorkomt.
Geen enkel bedrijf geeft de garantieservice die wij geven op ons product.
Wij verkopen een op maat gemaakt product voor in een oor. In een oor zit kraakbeen en gedurende een mensenleven verandert dat. Otoplastieken daarentegen wijzigen niet meer van vorm: als je er normaal mee omgaat, dan kun je wel 100 jaar met dezelfde otoplastieken doen. Echter, na verloop van tijd verandert het oor en sluiten de op maat gemaakte otoplastieken niet meer zo mooi aan en kunnen mensen weer gehoorschade oplopen.

Wij bieden onze klanten op maat gemaakte otoplastieken met een jaarlijkse service. Onze klanten hoeven vanaf hun eerste aankoop nooit meer nieuwe otoplastieken via ons aan te schaffen, want dit zit standaard in onze jaarlijkse service. Sinds 2015 hebben wij een 100% garantieservice. Verlies is middels dit servicepakket volledig gedekt, wat de reden ook is. Als de otoplastieken niet meer goed aansluiten in het oor, ontvangen klanten kosteloos een nieuwe set van ons. Beschadiging, ook door eigen toedoen, is volledig gedekt. Ons servicepakket is uniek, geen enkele concurrent van ons evenaart deze service. Bij concurrenten is er altijd sprake van eigen risico of ‘addertjes onder het gras’ en dat is bij ons niet zo: 100% garantie is ook daadwerkelijk 100% garantie. Sterker nog, het eerste servicejaar na aanschaf is voor onze klanten gratis, om ze kennis te laten maken met de waarde van onze service. Jaarlijks komen wij terug bij onze klanten en vragen hen of ze de service met 1 jaar willen verlengen of niet. Zo hebben wij structureel, waardevol contact met onze klanten. Omdat onze service jaarlijks afloopt, stellen wij onszelf als bedrijf weliswaar kwetsbaar op, maar ondanks dat is het doorzettingspercentage van onze service hoog.

Ook uniek is dat wij onze otoplastieken in 3D printen, qua maat en pasvorm zit onze gehoorbescherming daardoor als ‘gegoten’.

Is de Coronacrisis van invloed (geweest) op jouw bedrijf? Zo ja, hoe ga c.q. ging je hiermee om?
Absoluut en op meerdere manieren. Wij hebben een contactberoep en deze beroepen hebben twee keer hun bedrijf verplicht moeten sluiten, op dringend verzoek van de overheid. Tijdens de eerste lockdown lagen wij ineens drie maanden stil met de enige bron van inkomsten die we hadden. Dat is pittig en dan moet je schakelen. Uiteindelijk hebben we daarop voorgesorteerd bij de tweede lockdown. Er werd voor ons beroep toen iets meer ruimte gegeven, dan tijdens de eerste lockdown. In het najaar hebben we ons beroep wel uitgeoefend, omdat het voor audiciens ook toegestaan was om door te blijven werken. Daarvoor hebben we toen een coronaprotocol opgesteld.

Daarnaast waren onze klanten en potentiële klanten ontzettend terughoudend met het maken van (nieuwe) afspraken. Wij werken natuurlijk nog steeds binnen 1,5 meter van mensen. De klanten waar wij service moesten plegen, gaven aan tijdelijk geen afspraak te willen maken.

Uiteindelijk zijn wij gaan omdenken: ‘Wat kunnen we dan nog wel?’. Vervolgens ontwikkelden wij een digitale cursus over alles rondom het gehoor in combinatie met otoplastieken. Bedrijven hebben de verplichting om hun werknemers in te lichten over persoonlijke beschermingsmiddelen en het hoe, wat en waarom. Daar bieden wij de door ons ontwikkelde cursus voor aan.

De garantie bij onze serviceklanten loopt van jaar tot jaar. Bedrijven die tijdens de lockdown uit hun garantie liepen, hebben wij gebeld. Wij boden hun aan om de garantie van onze service te verlengen en vervolgens op een later moment een afspraak te maken om deze service uit te voeren. Veel klanten maakten hiervan gebruik en hadden hiervoor begrip. Op die manier genereerden we toch nog een bron van inkomsten.

Wij hebben destijds niet gewacht op de uitkomst van de persconferentie van Rutten of we weer open mochten. We zijn stoïcijns geweest en hebben onze klanten ruim op tijd gebeld voor een nieuwe afspraak. Uiteindelijk hadden wij onze afspraken voor service en inmeten al staan, voordat de versoepelingen bekend werden gemaakt. 1 Dag na de conferentie stonden wij alweer op de stoep bij onze klanten, terwijl onze collega’s die dag nog moesten gaan bellen om nieuwe afspraken te maken. Wij waren toen al 2 weken aan de gang, waarbij we bewust een risico hebben genomen. Uiteindelijk heb je een bedrijf te voeren en dat loopt niet op water. Een hoop van onze klanten waardeerde het dat we het op deze manier deden en begrepen ons daarin volkomen.

Wat is jouw toegevoegde waarde voor het VICK? Heb jij een expertise die je vrijblijvend zou willen delen met de leden van het VICK?
Als het gaat over mijn vakgebied, dan durf ik wel te zeggen dat ik één van de mensen in de markt ben met veel expertise. Ik bied mensen daarin veel toegevoegde waarde. Ik help graag iedereen die in zijn/haar bedrijf wil weten wat ze moeten doen, hoe ze ermee om moeten gaan en hoe ze het draagvlak vergroten binnen de organisatie voor gehoorbescherming en zorgen dat het personeel het draagt. Er zijn veel bedrijven die weten dat gehoorbescherming moet, ze geven het aan hun personeel, maar vervolgens worden de otoplastieken toch niet op de werkvloer gedragen. Gehoorschade is iets wat veel later optreedt met alle heftige gevolgen van dien. Bij veiligheidsschoenen is het gevaar meteen duidelijk en zichtbaar. Gehoorschade merk je pas in een later stadium, bijvoorbeeld als je het geluid van de t.v. op stand 70 moet zetten als je de pensioengerechtigde leeftijd hebt. En dat is nog de minst heftige consequentie van gehoorschade. Ik kan veel vertellen over de gevolgen, mensen daarmee overtuigen en dan vooral niet spreken in problemen, maar juist in oplossingen. Ik werk stoïcijns naar een doel en ben altijd gefocust op het resultaat. Ik laat me daarin niet afleiden door randzaken. Daarnaast vertel ik graag over mijn vakgebied.

Naast je werk heb je ongetwijfeld ook hobby’s (of iets wat je graag doet) waar wij nog niets over weten. Welke zijn dat en waarom zijn dat jouw hobby’s? Wat trekt je erin aan?
Mijn hobby’s zijn sporten en erop uit trekken met mijn gezin. Ik ben een absolute gezinsman en vind het heerlijk om met mijn kinderen tijd door te brengen. Die tijd is heilig voor mij en dat is ook waar ik het allemaal voor doe.

Ik ben een fervent sporter. Voor de coronatijd voetbalde ik op zondag bij Bladella in een lager elftal, maar wel fanatiek. Ik doe dan net alsof ik in het eerste speel. Daarnaast loop ik hard en krijg ik personal training. Op dit moment sport ik 7 dagen in de week. Dit plan ik strak in: ik ga op tijd naar bed en sta rond 5.00 uur op om te gaan sporten.

Met het hardlopen had ik in het verleden te vaak blessures en deze heb ik dankzij personal training niet meer. Dat is voor mij een motivatie om door te gaan. Bovendien lever ik betere prestaties. Mijn doelen in sport liggen op dit moment bij het hardlopen. Ik ben nu voor een relatief korte afstand aan het trainen en daarin wil ik vooral snel zijn. Voor mijn vijftigste wil ik nog een keer een ultramarathon lopen.

OP DE HOOGTE BLIJVEN VAN HET VICK?

Wil je weten wanneer wij jou als Kempisch ondernemer uitdagen om je horizon te verbreden? Wanneer wij jouw expertise nodig hebben om inzicht te krijgen? Wanneer je mensen leert kennen die jij interessant vindt, en die ook interesse hebben in jou? Wanneer jij ongegeneerd achterover kunt leunen en ontspant bij een heerlijk diner en interessant onderwerp? Laat je aangenaam verrassen door het VICK nieuws!

Nieuws voor ondernemers door ondernemers, met o.a.:
– Wie is het VICK? Leden stellen zich voor en delen waardevolle informatie;
– Wat doet het VICK? Een overzicht van onze bijeenkomsten en evenementen;
– Wat vindt het VICK belangrijk? Wij onderzoeken de belangrijkste thema’s op ondernemersgebied en delen actuele informatie.
Ontdek het VICK en ontmoet interessante ondernemers in een ontspannen setting.

VICK NIEUWS

    OP DE HOOGTE BLIJVEN VAN HET VICK?

    Wil je weten wanneer wij jou als Kempisch ondernemer uitdagen om je horizon te verbreden? Wanneer wij jouw expertise nodig hebben om inzicht te krijgen? Wanneer je mensen leert kennen die jij interessant vindt, en die ook interesse hebben in jou? Wanneer jij ongegeneerd achterover kunt leunen en ontspant bij een heerlijk diner en interessant onderwerp? Laat je aangenaam verrassen door het VICK nieuws!

    Nieuws voor ondernemers door ondernemers, met o.a.:

    –    Wie is het VICK? Leden stellen zich voor en delen waardevolle informatie;

    –    Wat doet het VICK? Een overzicht van onze bijeenkomsten en evenementen;

    –    Wat vindt het VICK belangrijk? Wij onderzoeken de belangrijkste thema’s op ondernemersgebied en delen actuele informatie.

    Ontdek het VICK en ontmoet interessante ondernemers in een ontspannen setting.

    VICK NIEUWS